SERP – også kendt som “Search Engine Results Page” handler dybest set om, hvilken placering dit website har på forskellige søgemaskiner, på de søgeord, som er vigtige for dig – og din målgruppe.
Der er mange, som laver søgemaskineoptimering, men som ikke løbende måler på værdien af deres indsats, og det er synd.
For at vise dig, hvad jeg snakker om, får du her et (mellem du og jeg ;-)) unikt indblik i min egen SEO-optimering.
Klik på nedenstående billede, og se hvordan jeg måler min performance i søgemaskinerne. Du vil kunne se at jeg optimerer til søgeord såsom “Online Markedsføring”, “Social Media Marketing”, mit navn, “Social Markedsføring” m.fl. Tag et kik på hvordan de er placeret i søgemaskinerne – og hvordan de har rykket sig siden sidste uge.
Min blog er stadig ikke fyldt voldsomt op med indhold, og derfor er der stadig en del af søgeordene, hvor jeg ikke ranker endnu – men det skal nok komme. Det går helt sikkert i den rigtige retning i hvert fald 🙂 især set i forhold til den ranking, jeg havde blot for et par måneder siden. Dine rankings vil falde og stige, så derfor er det godt at holde øje med, om der sker nogen ting, som er kritiske for din forretning, og som du bliver nødt til at tage hånd om.
Alt dette opfølgning kan tage evigheder at lave manuelt, så derfor bruger jeg et SEO værktøj der hedder Raven SEO Tools. Der findes også danske udgaver af slagsen, i form af Demibs SEO Supporten. Du kan afprøve begge systemerne gratis i en periode.
Arbejder du ofte med SEO, og ønsker du at se hvad der virker, og hvad der ikke gør, så er et SERP-værktøj altså en god investering. Udover den information, som lige er i screendumpet, så får du også en masse anden information om fx din linkbuilding, konkurrenternes placeringer osv.
Det er i hvert fald meget tilfredsstillende, at se når det går den rigtige vej :-)!
Til slut: Hvordan måler du på din SEO-indsats?