SEO Longtail optimering kontra klassisk SEO
Den generelle opfattelse af SEO – Søgemaskineoptimering – defineres typisk ved ønsket om følgende resultat: “Hvordan kan jeg komme til at ligge nummer 1 i Google på [indsæt søgeord]”.
Det er såmænd også fint nok – og alligevel ikke. Hvis du nu ejer en webshop, der sælger tøj og sko, så vil du helt sikkert gerne ligge øverst i Google på både søgeordet “Sko” og søgeordet “tøj”. Kigger man på søgevolumen på de to ord, så ser det da også meget interessant ud:
Store tal gør direktøren / marketingschefen / salgschefen glad… men ikke på den lange bane.
Forventer direktøren at du kan få 14.800 betalende kunder i butikken hver måned ved en topplacering på “tøj”, så er der en der står til en tur i skammekrogen meget hurtigt, hvilket så kan være SEO bureauet eller SEO manden, der har solgt den ind.
For virkeligheden er at det sjældent er interessant at ligge nummer 1 på så generiske ord som “Tøj” eller “sko”, fordi de brugere der søger på de her ord, overhovedet ikke er afklaret i forhold til hvilket produkt de leder efter. Hvis jeg søgte efter “tøj”, så kunne jeg være på jagt efter alt fra en skjorte, et par bukser til sokker.. måske endda en elefanthue? Det er alt for tidligt i søgeprocessen, og dermed vil de besøg du fik ind i din webshop højst sandsynligvis gå igen, da de ikke var afklarede om deres behov. Dermed har du fået trafik ind, som du har tabt. Dermed har du også spildt din investering på at arbejde dit website op til en 1. plads på dette søgeord. En investering som typisk er rigtig, rigtig høj når vi snakker søgeord bestående af et enkelt ord.
Alternativet: Kunne du i stedet få en en solid 1. plads på “Kangaroos Freddie High Lace Roostex” som er en meget konkret produktsøgning? Her ved brugeren allerede hvad han vil have, nemlig en sko af mærket Kangaroos, og modellen Freddie High Lace Roostex, så kan jeg godt afsløre at når de kommer ind på din webshop, så er de klar til at købe! Brugeren er langt dybere i købsprocessen, har fået afdækket sine behov for brand og produkttype, og er nu klar til at finde en der kan tilfredsstille det behov.
Dette skal ikke tages som den evige sandhed i alle brancher og på alle markeder, men long tail optimering kan være en effektiv strategi til at få meget købsklare brugere i butikken. Kvalitet fremfor kvantitet.
Det samme gør sig i øvrigt gældende, når du optimerer din Adwords konto… long tail giver lavere konverteringspriser.
Held og lykke derude!