Matt Cutts fra Google adviserede i slut september en opdatering af Googles algoritme. Fokus for denne algoritme er Exact Match Domæner, altså hvor det søgeord, som der forsøges at rangere på er det samme som domænenavnet. Eksempel: mobiltelefon.dk, fagforening.dk osv. Den begyndte at slå rigtigt igennem i Google.dk for en uges tid siden, men jeg ville lige vente og se om det var en permanent ændring, inden jeg skrev om det.
Der er mange cases derude fra den store verden, om hvordan det har påvirket forskellige sites:
http://www.webpronews.com/matt-cutts-just-announced-a-google-algorithm-change-2012-09
http://www.buzzblogger.com/google-algorithm-update/
Og her – direkte fra hestens mund: https://twitter.com/mattcutts/status/251789327691042816
Mit eget domæne, hotelscopenhagen.dk og min brors moedelokaler.nu har fået ganske seriøse smæk. Nedenstående er forskellen fra 23. september til 3. oktober.. et seriøst fald i positionerne på alle søgeord.
Nu må vi se hvordan vi kan få dem back on track igen. Normalt kommer Google agressivt ud med deres algoritmeopdateringer, og så plejer de at gøre dem noget mildere bagefter, da de som regel rammer lidt for mange højkvalitets-sites også.
Er dit site blevet ramt af Exact Match Domain opdateringen?