Roskilde Festivalen åbner officielt dørene i morgen, og de spiller på en hel del strenge, når det gælder Sociale medier og Online Markedsføring. Her er blot et udvalg af dem :-):
På http://www.roskilde-festival.dk/ har de fx 9 dedikerede blogger, som sidder og skriver indlæg om festivalen. Dette har selvfølgelig det primære formål, at give viden ud til interesserede læsere, om hvad der sker på Roskilde. Samtidig med dette, så er det jo også en fantastisk SEO-strategi, altså søgemaskineoptimering, da blogs er et genialt marketingsværktøj.
Roskilde Festivalen har desuden konceptet “YourSpace”, som er en pendant til alle de sociale medier, nemlig hvor folk kan møde hinanden i virkeligheden.
Roskilde Festivalen bruger deres Facebook side som servicekanal, med informationer og hvor de svarer på spørgsmål. Nøjagtig ligesom SAS Scandinavian Airlines gjorde under askeskyen fra Island. Det er virkelig en god taktik til at tage trykket af telefonerne.
Og så er der selvfølgelig alle de sociale kanaler, som Roskilde Festivalen ikke selv har stået bag – fx. Roskilde Tweetup, som bruges til at arrangere små mikrofester midt i festen, holde de øvrige deltagere underrettet om fantastisk begivenheder m.m.
Så tænk kreativt i forhold til din egen forretning – det er ikke kun Roskilde Festivalen og SAS, som kan få værdi af at tænke de sociale medier ind i kommunikationen – og i eventuelle events!